Posila pro naši obranyschopnost

Via | St, 03/26/2014 - 11:56

Posila pro naši obranyschopnost

Prázdninové počasí nás pomalu opouští a my se musíme opět připravit na sychravost podzimu. S chladnějším počasím, hlavně po ránu, se ke slovu opět hlásí podzimní virózy. Abychom byli na boj s nimi připraveni, je potřeba začít opět věnovat zvýšenou pozornost obranyschopnosti našeho organizmu.

Vitamíny

Pro správné fungování našeho metabolismu jsou vitamíny nezbytné. Ač potřebujeme pouze malé množství těchto látek, naše tělo si je neumí vytvářet samo. Měli bychom proto věnovat zvýšenou pozornost potravinám, které konzumujeme, abychom zajistili dostatečný přísun obou druhů vitamínů. Těmi jsou vitamíny:

  • rozpustné ve vodě např. vitamín C, vitamíny skupiny B, které se v našem těle neukládají a vyskytují se zejména v ovoci, zelenině a obilninách
  • rozpustné v tucích A, D, E, K, jichž máme v těle určitou zásobu, kterou ale musíme pravidelně doplňovat konzumací potravin bohatých na tyto vitamíny, jako jsou mléčné výrobky, masomořské ryby, rostlinné oleje a kvalitní  výrobky z nich vyrobených např. margaríny.

Co se našeho jídelníčku týče, ten by měl být především pestrý a vyvážený.  Měli bychom našemu tělu zajistit i dostatečný přísun ovoce a zeleniny. A nemusíme se bát přitlačit. Doporučená denní porce ovoce a zeleniny je minimálně 500 g. Přísun ve vodě rozpustných vitamínů zvýšíme také přechodem z bílého pečiva na celozrnné.

 

Vitamíny rozpustné v tucích

S vitamíny rozpustnými v tucích je to však trochu složitější. Nesmíme se totiž nechat zmýlit – 200 g pečeného bůčku denně na oběd nám jistě kýženou vitamínovou injekci neposkytne. Navíc bychom si tak zvýšili hladinu cholesterolu v krvi a zbytečně zatěžovali náš kardiovaskulární systém. Je totiž potřeba volit takové potraviny, které obsahují “dobré“ tuky. “Dobré“ tuky, na rozdíl od “špatných“, obsahují prospěšné nenasycené mastné kyseliny, které našemu tělu přispívají k udržení normální hladiny cholesterolu.

 

Jaké potraviny nám tedy dodají dostatek v tuku rozpustných vitamínů bez zbytečného zatěžování našeho organizmu?

  • Nahraďte živočišné tuky (např. máslo) kvalitními rostlinnými roztíratelnými tuky. Jednoduché pravidlo je, že čím tužší je tuk při pokojové teplotě, tím více špatných nasycených mastných kyselin obsahuje.
  • Vyhněte se tučnému masu, uzeninám a vnitřnostem. Místo toho vyhledávejte libové (nejlépe světlé) maso a ryby, v tomto případě si můžete dopřát i tučnější varianty třeba makrely, sledě a lososy.
  • Místo bramborových lupínků si večer k televizi dejte misku para ořechů.
  • Omezte tučné sýry, jako třeba ementál, a raději si dopřejte tvaroh nebo pomazánku z rostlinných tuků.

Doplňovat vitamíny pro posílení obranyschopnosti našeho organizmu nakonec není tak složité. Nejdůležitější je samozřejmě udržovat jídelníček pestrý, vyvážený, stravovat se pravidelně, jídlo konzumovat po menších porcích a nezapomínat na snídani. Třeba krajíc celozrnného chleba s kvalitním  rostlinným tukem a plátky rajčat, zapitý sklenicí nízkotučného jogurtového nápoje, vás správně nastartuje na celodenní boj s podzimní sychravostí.

Rozšířit

Nahlásit tento příspěvek

Přidat komentář

0 Komentáře